Hur kan man inte gilla Alf?

Jag förstår det bara inte. Min pojkvän har bestämt sig för att absolut inte gilla tv-favoriten från åttiotalet. Men i smyg skrattar han åt programmet...

Jag kan ha förståelse för att vissa kanske tycker det är lite barnsligt med en serie som handlar om en rymdvarelse från Melmac som störtar in i en familjs garage. Och att det är lite absurt att han äter katter. Och märkligt att han talar amerikanska trots att han kommer från någon annan galax. Men problemet ligger tydligen inte i det narrativa, utan i själva figuren.

Så numera har mitt favoritgosedjur (det enda som inte är nedpackat) fått benämningen Hårboll. Mindre charmigt än Alf tycker jag då. Dessutom lever Alf numera under ständigt hot om att kastas ner från balkongen. Åtta våningars flygtur alltså...

Egentligen är det är väl inget mysterium. Mer en allmän förfrågan om det existerar ett allmänt hat mot Alf i samhället. Har han förstört 70/80-tals generationerna eller vad? Det börjar dessutom bli väldigt länge sedan serien visades på svensk TV. 1999 på ZTV är senaste gången jag kan minnas. Men tröst finns! Fyra sässonger Alf går att köpa på boxar! I Nordamerika dock...

Until next time...

Kommentarer

Anonym sa…
Alf, en liten fjantig hårboll...säger inte mer än det