Saknar du en namnsdag?

I brist på motivering och inspiration idag slötittade jag i min fliofax. Dagens namnsdagsbarn är Manfred och Valfrid. Valfrid? Det är inte många man träffar som heter så! Efter en snabbkoll på Statistiska Centralbyrån så har jag konstaterat att endast 113 män i detta rike tilltalas med detta namn. Betydligt fler heter Muhammed men han får inte ha någon namnsdag. När jag tänker efter så är det faktiskt väldigt många som inte får ha någon namnsdag. Jag har två, min syster har ingen. Det känns ju inte riktigt rättvist! Jag trodde samhällets mantra numera var "alla ska med". Jag skänker gärna bort en av mina namnsdagar till någon som saknar en! Någon som vill ha namnsdag den 14 mars?

Kommentarer

Anonym sa…
haha, tack för tipset. Göteborg är ju tyvärr väldigt långt borta, men om jag kommer dit ska jag komma ihåg det. Kommer du till Stockholm kan jag tipsa om antingen Chutney eller Hermans, haha.
Japp det är många som inte har någon namnsdag. Men hur stor roll spelar det, det är väl inte så många som firar namnsdag längre eller?
Min dotter Saga hade namnsdag 8 mars, men den tog de bort.
Fast kollar man i almanackan så finns det ju massor av namn som är ovanligare än Saga.
Jag har en fråga på min sida som du gärna får svara på...
Matilda sa…
Ingeborg >> Tackar för tipsen! För min del spelar det inte någon stor roll faktiskt. Men som mycket annat i samhället är detta en relik från en det förgångna...

Den tatuerade mamman >> Har de tagit bort Saga? Vad konstigt! Det namnet har ju blivt ganska populärt på sistone! Man kan ju undra vem som sitter och bestämmer över namnsdagar... Min gissning är att det är ganska tabu att ta bort namn som Silvia, Carl osv... Även om de namnen inte är så poppis längre
karro sa…
För min del kan dom gärna ta bort mitt namn för ett namn som är vanligare... men tror det handlar väldigt mycket om traditionella svenska namn som man ska försöka hålla kvar, har läst ngnstans om det.
Anonym sa…
Ja, namnsdagar är märkliga. Jag firar aldrig det...
Anonym sa…
Jo, namnsdagarna tycker jag borde uppdateras... Valfrid lixom!?

Själv har jag namnsdag den 8:e september, men det är inget jag firar och är något som nästan helt fallit i glömska.
Matilda sa…
Karro >> Jo visst kan det vara en charm att ha kvar namn som Åslög och Gunlög i almenackan. Frågan är bara hur många ungar som får det namnet för det...

Maria Byström >> Jag tror aldrig jag har firat det heller. När man var liten fick jag nog ett namnsdagskort. Men jag vet andra som nästan firar det som födelsedagar. Nästan...

Nfavm >> Undrar vem som har makten över namnen och bestämmer när det är dags för uppdatering.
Anonym sa…
Jag glömmer ändå alltid av mina 2 namnsdagar och det gör de som valde namnen också.
Matilda sa…
Cat >> haha. Ja då känns det rätt så meningslöst att ha dem, eller hur?
Anonym sa…
Jag har hela tre namnsdagar. Skulle gärna skänka bort ett par stycken jag också.
Matilda sa…
Cicci >> Ju fler som vill vara med på detta desto bättre :D
Anonym sa…
Jag har två namnsdagar och dem RÖR ni bara inte... ;)
Matilda sa…
Linn >> okej okej. Linn får stå kvar i almenackan :)
christel sa…
Jag hade ingen namnsdag förut, så nu när jag har fått en så brukar jag småfira lite :) Vill inte att den ska bli borttagen även om det inte är så många med mitt namn.
Matilda sa…
Christel >> Jaså, Christel är en ny namnsdag! Men då låter vi den vara kvar den med :)