Färgglatt

Jag behöver veta allt om färg. Och jag menar allt, exakt allt! Vilken färg används till dörrar, vilka till golv? Varför måste man måla med grundfärg? Vad är lackfärg? Vad är skillnad mellan inomhusfärg och utomhusfärg? Jag kan i princip ingenting om färg och jag måste börja någonstans. Och eftersom jag inte vet var så tänkte jag att ni mina goda vänner kanske kanske kanske kan hjälpa mig på traven. Till exempel små kuriosasaker som ni vet varför ni kan dem, eller om ni har en favoritsida på nätet med färgfakta.

Det hela kommer att få sin förklaring. Snart. Jag lovar.

Kommentarer

Anonym sa…
hmmmz... låter som att du ska genomföra en helrenovering.

jag vet inte så mycket om färg, men har målat om ett och annat hem. grundfärg (som jag förstått, å må ha fel) har vi använt för att dölja underliggande tapetmönster. eller om det vart en mörkare färg och man ska måla över med en ljus färg.

i övrigt, vad gäller färg - så har jag alltid gått på det som tilltalar mig. vilket iofs kan gå till överdrift nu när jag insett att jag sitter i en lägenhet helt dominerat av den gröna färgen *hahaa*

men det går att väga jämt med matchande färger. intressanta kombinationer att använda är färgernas motsatser. motsatsen till grönt till exempel är rosa. motsatsen till blått är brunt... och så vidare.
Hilda sa…
hm ingen bra hjälp jag inte.HM. men lycka till!!!!
Anonym sa…
Alla dom stora färgbolagen ha hemsidor med all möjlig info om dom olika färgerna. Vill minnas att en del av dom tom har ett program som hjälper en se hur kulören ser ut i olika ljus m.m.

Ett annat förslag (som jag själv föredrar som en första åtgärd) är att du tar lämpligt transportmeddel och sök upp närmsta färgbutik och grabba tag i en expedit. Dom kan nog ge dig div brochyrer och svara på mängder av dina frågor. =)

Vad det gäller kombinationer så är det väldigt svårt för att det är en så personlig smaksak. ;0)

Lycka till och väntar me spänning på att läsa om vad du ska med all färginfo till =)
Anonym sa…
Jag föreslår att du går till närmsta bibliotek och lånar bok om husmålning och/eller färglära.
Det är skitbra att vara kvinna i såna här lägen. Gå in på en färgaffär och fråga ALLT. Sånt gör oftas inte män.
Men det gör jag och jäklar vad mycket tid jag sparar. :)
haha...ja att spela lite "dum, okunnig kvinna" går alltid hem! Det är på det sättet jag lärt mig också..
Men färgkombinationer ÄR ju en smaksak....dock...använder jag för det mesta äggskalsvitt och svart som basfärger. Tex vita väggar och sen kan jag inreda, byta till vilka färger som helst. Med svart menar jag möbler o såna mittimellansaker som små bord eller en stol, sängbottnar, fåtöljer, byråar,tja mycket i svart o grått.
Sen kan du dundra på med vilka färger du vill som passar rummet!
Det är väldigt snyggt att ha en fondvägg i sprakande färg och låta inredningen gå i samma nyanser...det blir liksom lite behagligt då..
Men var lite försiktig för att använda för många olika färger, det blir lätt oroligt då...och visst vill man väl ha det lungt hemma säg?
Ja, jag tar ju för givet att du ska ta dig det stora nöjet o dekorera lite hemma aller hur?
(Said- antimelodifestivalfalangistkompisen Stella Messersmittsa))
Anonym sa…
det är väldigt tråkigt men jag vet väldigt lite om färg. vet inte ens vilken som är min favoritfärg. däremot vet jag att mina dagar är fulla av arbete och jag nästan aldrig har tid att läsa din blogg! skandal!
Matilda sa…
Jag inser att jag nog uttryckte mig lite klumpigt. Jag behöver verkligen veta allt om färg, men inte färger. Lite mer om varför den sortens färg ska användas på det materialet och varför man ska välja en sådan färgsort till det projektet osv...
Det är alltså något mer avancerat än "bara" en renovering...

Nfavm >> Grundfärg! Där har vi något! Dölja tapetmönster, det var intressant, jag har nämligen fått för mig att man måste slipa bort all tapet först, men om det är så enkelt... :D

Hilda >> Det gör inget :)

Björn >> Färgbolagens hemsidor så klart! Måste ta tag i det. Får bli ikväll tror jag :)

Cat >> Så dum jag är, så klart man ska gå till ett bibliotek! Problemet är att jag vill att det ska gå snabbt och enkelt att hitta en överskådlig information. Att läsa en hel bok om färglära har jag varken tid eller ork till (latisen pratar...)

Den tatuerade mamman >> jo.. visserligen, men jag känner alltid att jag gör bort mig när jag ställer dumma frågor. För de i butiken tycker allt är självklart och att man som kund faktiskt BORDE veta LIIITE (dvs en hel del) om det man frågar om...

antimelodifestivalfalangistkompisen Stella Messersmittsa >> Att inte använda för många olika färger, ja det vore nog lite knasigt. Kan man blanda olika färger av olika märken mån tro? (blanda två och få en tredje färg alltså?)

Fredrik >> Ack ack, låter som du har det stressigt, så stressigt att du inte vet vilken din favoritfärg är! Hoppas du hinner sitta ner emellanåt och andas lite. Min blogg finns kvar när du har tid och ork :)
rigg sa…
Grundfärg för att den nya färgen skall fästa bättre på underlaget och vissa sorters grundfärg för att inte mörk färg från kvistar och sånt skall "krypa igenom" om man målar med vattenbaserad färg. Lackfärg har en fin och rätt hård, tät yta, särskilt de olje- och lösningsmedelsbaserade men även vattenlösta lackfärger (som dock nog inte finns högblank). Lackfärger med lösningsmedel är ofta mycket hållbarare och brukar ge en finare yta men nackdelen (särskilt med vita/ljusa färger) är att de gulnar med åren vilet inte de vattenlösta gör.

Husfärger (utomhusfärger alltså) är mer gjord för att målas i tjockare, skyddande lager. Där har olje- respektive akrylat (vattenlöslg) helt olika egenskaper beträffande fuktgeniomsläpplighet och förmåga att låta träet andas. Exempelvis MÅSTE man grunda med en oljefärg innan man målar med en akrylatfärg, annars riskerar man att träet ruttnar. Oljefärgerna brukar dock både flagna och mattas/blekas fortare än akrylat...

En hel vetenskap... En djungel...

(Jag är ingen expert eller proffs inom området utan bara en vanlig luttrad villaägare som har frågat sig fram och samlat på erfarenheter genom åren)
Jo, visst kan man blanda färger! Men det är en hel vetensakp o alldeles för kort att berätta om här!
Lycka till vad det nu än är!
Matilda sa…
Rigg >> Tack! :) Visst är det en hel djungel, men man lär sig nog :)

Stella >> Hihi, det går nog bra ändå... :)