Mysterietävling!

OBS! Varning "långt" inlägg följer...

Mysterieinspirationen tycks ha gått vilse. Jag tror jag har tappat bort den någonstans bland sidorna i Herman Lindqvists svenska historia. Antagligen upprördes jag så mycket över att han fått publicera sin samling skrönor och fått så mycket uppmärksamhet. Mannen har inte en enda tydlig referens till sina källor och om man läser mellan raderna kan man lätt tolka att han tycker att forskare inom historia och arkeologi är krigsbenägna. Han framställer dem titt som tätt att de strider om olika tolkningar. Vem dessa "forskare" är får läsaren aldrig veta. Snarare blir det hans egen personliga recenssion av deras tolkningar som bygger upp långa stycken.

Måhända att boken jag snart är färdig med är lättläst och lite underhållande, men den är samtidigt farlig. Utan en uns av källkritik är det lätt att tro att det här är sanningen om Sveriges historia (om man nu kan kalla det för Sverige, han slår ju faktist fast att det inte går att tala om ett specifikt och enat Sverige förrän ganska sent). Hade jag lämnat in en liknande redogörelse som historieuppgift på högskolenivå hade jag blivit kuggad direkt.

Nåja, det var inte det jag hade tänkt detta inlägg skulle handla om. Jag tänkte att vi skulle ha en liten lättsam utmaning så att jag kan hitta tillbaka till rätt mysterietankebanor. Ni, kära läsare, ska få utmana mig i mysterieproduktion. Usch, så torftigt det lät. Vad jag menade var att ni ska utmana mig i att skriva om mysterier. Det kan till exempel vara så att ni utmanar mig att skriva ett mysterium i jamb-form (snälla, gör det inte!), eller att jag ska filosofera kring skrivbordsunderlägg. Kanske vill ni att jag ska dissikera ett mysterium genom att utföra vetenskapliga experiment med fotobevis på utförande och slutsats. Jag är öppen för alla (nästan alla) sorters förslag, att pyssla ett mysterium, att sjunga ett mysterium (om ni nu verkligen vill höööööra mig pipa och gnälla). Allt ligger i händerna och fantasin hos ER!

Och för att göra det lite mer spännande, så kommer jag att kalla det hela för ...

MYSTERIETÄVLING!

Enväldig domare är jag själv och jag utesluter inte flera vinnare. Jag har inte i åtanke att dela ut priser, men om ni ber mig riktigt snällt eller kommer med en väldigt bra anledning till att jag ska ha priser så kan jag givetvis tänka om. Era bidrag kan ni ju lämna här på bloggen som en kommentar. Fast är ni måna om att vara unika och inte riskera att någon annan inspireras av ert bidrag och kommer med något liknande så rekomenderar jag er att skicka in er mysterieutmaning till mig på vardagens_mysterium(a)hotmail.com. (a) = @ Ni får gärna skicka in fler än ett bidrag, men de måste vara inne senast den 31:e juli. Eventuella oklarheter är det bara att undra om här som kommentar så ska jag försöka göra en mer pedagogisk redogörelse vid behov.

Lycka till och ha en trevlig helg!

ps. Nu har jag återigen lagt upp ett kort på andra bloggen...

Kommentarer

karro sa…
Spännande! ska klura på det!
Anonym sa…
Någon jättebra idé kan jag inte komma på, men jag utmanar dig att skriva om ett mysterium i rim.
Matilda sa…
Karro >> Klura på! Jag är högst nyfiken på vad folk kan tänkas komma på!

Cat >> För att klargöra, menar du att jag ska skriva om ett mysterium (alltså skriva om ett mysterium som jag grubblar på) eller skriva om det (dvs skriva ett gammalt mysterium igen, fast i rimformat)? Rätt ska ju vara rätt! :D
Hilda sa…
Jag ska klura ja me!!!
AnnCharlott sa…
Hm det här var inte så lätt. Men kanske kan du klura lite kring folks semestervanor och där någonstans hitta ett mysterium? Kanske till exempel göra ett besök på ngn camping där folk släpar med sig allt från tv och pelargoner till staket...
Anonym sa…
Nej du ska i så fall rimma om ett nytt mysterium som du grubblar på:)
Ett mysterium är att du inte skriver heeela namnet på länken till min blogg?

;)
Matilda sa…
Hilda >> Ska bli spännande att se vad ni klurar på!

Anncharlott >> Semestervanor är synnerligen intressanta företeelser.

Cat >> Ok, då har vi det på det klara! :D

Stella >> Det är lite mer oskyldigt så här... ;)