Hadrian's Wall och romerska fort

Foton från min resa uppe i Northumberland:

Wallsend: Here is where it all (w)all ended. Stenpartiet i marken är var muren ursprungligen gick, muren i bakgrunden är en rekonstruktion. Pålarna i marken blev jag aldrig riktigt klok på.

Segedunum, rekonstruktion efter de arkeologiska utgrävningarna i Wallsend. Hadrian's Wall började utanför Carlisle och gick ända hit till detta romerska fort vid Wallsend utanför Newcastle.
Housesteads Fort vid ett av de mer välbevarade partierna av Hadrian's wall.
Housesteads Fort uppifrån, ett av många romerska fort att besöka längs muren.
Hadrian's wall. Jag hade tänkt vandra längs muren några kilometer, men så började det regna efter bara några hundra meters traskande. Det fick mig på bättre tankar och vände om och tog bussen i stället.
Regnet till trots så var det en väldigt vacker utsikt! En dag hoppas jag att jag kan gå hela sträckan från Carlisle till Wallsend. Det lär vara en hike på en vecka och jag lär behöva komma i form innan dess...

Kommentarer

cat sa…
Åh vilket spännande ställe! Fina och intressanta bilder.