Veckans föremål: 3. KeepCup


Jag är ingen kaffedrickare och att köpa en tepåse och lite varmt vatten brukar vara oförskämt dyrt på caféerna. Men så upptäckte jag Chai Latten i UCLU:s caféer och så blev jag också en sån där som köper dryck på språng. Samtidigt kändes det fruktansvärt fel. Var jag än går i London så springer folk runt med pappersmuggar från olika kedjor fyllda med kaffe eller annan dryck. På universitetet var det ofta lite mer anonyma muggar klädda i brun wellpapp.


I huvudet började jag multiplicera dessa muggar och med tanke på hur många människor som köper en dryck ute var dag så borde en dags skörd av papperskoppar ihopstaplade resultera i ett väldigt långt rör. Det där röret ville jag inte vara delaktig i att bygga.


Jag köpte mig en återanvändningsbar KeepCup i plast från studentkåren. Rättvisemärkt dessutom! Det gick att kombinera många olika färger men jag valde en lite mer enkel variant i svart och lila. På många ställen får man avdrag på ca 10p (cirka 1 krona) om man tar med sig sin egen kopp vilket är positivt! Dricker man en take-out kaffe per dag under ett år förbrukar man motsvarande 16 KeepCups och 5kg skräp! Beräkna ditt eget fotsteg här.

Mitt nya ilandsproblem är nu att komma ihåg att ta med min kopp när jag går ut...

Kommentarer

Hanna sa…
Termomugg är en annan variant. Jag är mycket upprörd över hela takeaway-kulturen. Bland annat. Hehe.
cat sa…
Oj en sådan ska jag leta efter.

Jag var på stadsbiblioteket som är tjusigt, men saknar mysfaktor. Orkanen hann jag inte in till.
Ann-Christin sa…
Fint med de lila detaljerna!