Veckans föremål: 12. Pennskrin

Det här pennskrinet sydde jag på hemslöjden i högstadiet. I mörktblått (numera urtvättat) jeanstyg med lila blixtlås och knallgröna sömmar. På några ställen har sömmarna gått upp något men annars är det ett fungerande pennskrin och har hängt med skolväskan i högstadiet, gymnasiet och universitetet. Numera ligger det på en hylla.

Det innehåller två bläckpennor, en stiftpenna, två blyertspennor, en överstrykningspenna, ett suddgummi, en pennvässare och fyra gem. Väldigt basic arbetsutrustning jämfört med dagens iPads, diktafoner och laptops. Ska jag vara ärlig använder jag inte blyertspennor lika ofta längre, föredrar bläck och stift. Den lilla vita pennvässaren i plast känns därmed som en antikvitet som sällan kommer till nytta (och när den används gör den sällan ett särskilt effektivt jobb).

Pennskrinet får mig att tänka på alla pennor jag har samlat på mig under åren för att de kan vara bra att ha, och de kommer ju ofta till nytta. Man får ju ofta en gratispenna här och en gratispenna där. Jag undrar dock vad som är mest miljövänligt - flera vässbara blyertspennor eller en refillbar stiftpenna? Och hur ofta fyller jag egentligen på bläckpennorna med nya "patroner"? Det skulle vara väldigt intressant och veta hur många pennor man förbrukar under en livstid och om siffrorna förändrats sedan allt fler använder sig allt mer av teknik och mindre av papper.

Kommentarer

Jessica sa…
Det pennskrinet känner jag igen =)
cat sa…
Mitt pennskrin från den tiden är ännu blygsammare ;)
Ja du undrar verkligen hur många pennor det går åt. Ska man även räkna med de som bara försvinner. I min värld försvinner pennor nästan lika ofta som den ena strumpan i ett strumppar.
Matilda sa…
Jessica >> Har du kvar ditt?

Cat >> Det måste finnas ett hemligt pennlager någonstans med alla borttappade pennor ;)
Jessica sa…
Jag vet inte faktiskt.
Men jag kan inte komma ihåg att jag skulle slängt det i alla fall så någonstans finns det säkert =)