Matilda the Musical

Som en avskedskväll för en vän igår så åt vi först middag på en av Jamie Olivers restauranger och sedan såg vi Matilda the Musical på Cambridge Theatre. Musikalen är baserad på Roald Dahls bok Matilda och det är Royal Shakesepare Company och Tim Minchin som står för arrangemanget. Egentligen hade jag biljetter till en av de första föreställningarna redan i oktober men på grund av teknikaliteter så flyttade de fram premiären till november, men nu fick jag äntligen chans att se min självbetitlade musikal ;)
Jag brukar inte bli särskilt imponerad av musikaler men den här var f-a-n-t-a-s-t-i-s-k!
Scenografin och de tekniska finesserna var mycket välgjorda (varning för blinkade lampor och laserstrålar för känsliga besökare). Ungefär hälften av uppsättningen bestod av barn och de var fantastiskt duktiga. De sjöng, dansade och agerade igenom 2 timmar och 40 minuter (inklusive paus) på ett väldigt proffsigt sätt! Det är fyra flickor som alternerar rollen som Matilda och kvällens skådespelerska gjorde rollen extremt bra.
Jag kan varmt rekommendera musikalen och skulle utan problem kunna se den igen! Ta en titt på trailern:

Kommentarer

cat sa…
Vilken härlig kväll du har haft :)
Var Jamie Oliver där? Jag är lite kär i honom.
Anonym sa…
åh "Matilda", måste läsa den boken på riktigt, har bara hört den som radioteater. Helt underbar historia... Kul att den blev bra på scen med.
Matilda är förövrigt ett favoritnamn :o)
Kram Sarisen
Matilda sa…
Cat >> Jamie Oliver skulle ha behövt att vara där om man säger så. Min vän beställde cockles (hjärtmusslor), det skulle hon inte ha gjort - hon kunde inte ta flyget hem dagen där på...
Maten var annars god. Jag som inte kan äta skaldjur tyckte dock att menyn var väldigt skaldjurs-orienterad, vilket den inte var sist jag åt på en av kedjans restauranger.

Sarisen >> Jag tror att jag ska ta och läsa om boken snart, det var väldigt länge sedan jag läste den. Historien är verkligen bra och bonus att huvudpersonen heter Matilda :D