Påsktraditioner: att bygga en ark

Några kollegor och jag talade om påsktraditioner. En som kom från norraste norra Sverige talade om skidor, skoter och att åka ut med en ark.  En ark!? Alla andra vid bordet satt som frågetecken. En båt? Med djur? Brukar det komma en syndaflod runt påsk som vi andra inte känner till?

Nej det visade sig att det finns en tradition att bygga lådor på medar som sedan hakades på en snöskoter. En ganska stor låda, för att åtminstone en person får plats i den. Och så har den fönster på sidan samt tak. I golvet borras ett hål. Så kör man ut med skotern på isen och pimplar fisk genom hålet. Därefter verkar visst inte alla vara så pigga på att ta hem sina utslitna arkar så de står kvar på isen (till polisens missnöje) och när isen smälter så sjunker arken ner i träsket eller sjön. På botten torde det uppstå en gravgård för skoterarkar. Framtida arkeologer kanske kommer grubbla över ifall folk verkligen trodde de kunde segla med dessa eller ifall det var en rituell offerplats.

Det hela lät så osannolikt men om man googlar på det så går det att hitta annonser på mer professionelltgjorda fiskearkar. De är något större och ser ut som små hyddor och inte riktigt så hemgjorda som kollegan hävdade att de skulle vara. Fenomenet är således inte ogoogelbart. Någon som har mer information kring denna mystiska påsktradition? Eller kanske rent utav någon annan spännande tradition att dela med sig av?

Kommentarer

Hanna sa…
Dåligt med påsktraditioner här. Förutom sjukdom. Det tycks vara en påsktradition för mig, vare sig jag gillar det eller inte.
Julsjuka mamman sa…
Till Hanna: Månne det är pås(k)sjukan?
Haha, jag visste inte att det hette ark, men visst känner jag till såna. Vi använde dock inte vår på det sättet utan det var mest en kälke till skotern eftersom att vi bara hade en skoter då.

Utanför Kalix var det alltid fullt med såna små som var byggda som små minihus och där satt det folk och fiskade hela våren. De hade till och med tv med sig och spelade Bingolotto. Läskigt.
Matilda sa…
Hanna >> Det låter som en väldigt dålig tradition. Bryt den bums!

Linda >> Tack för ditt vittnesmål!
Att spela bingolotto i arken låter riktigt riktigt kusligt! Det är verkligen som att de väntade på världens undergång...;)
Hanna sa…
Höhöhö...
Ewa sa…
Har aldrig sett en ark i mina hemtrakter (Tornedalen) så jag inbillar mig att det är mest till fjälls och vid kusten de envisas med att ta med sig ett hus när de ska ut och pimpla. I Tornedalen sitter vi hellre och fryser. ;)
Ewa sa…
Förresten, kan du inte ta bort spamkontrollen. Den är sååååå irriterande. Måste alltid försöka flera gånger innan det blir rätt. :(
Matilda sa…
Ewa >> Haha, det känns som en överkurs att ta med sig ett helt hus för att fiska lite fisk :D
Ok, jag har tagit bort spam-kontrollen. MEN måste jag moderera 50 spam-kommentarer om dagen igen så åker den på bums! :p