Julförberedelser

För ovanlighetens skull tror jag faktiskt att jag ser fram emot julen i år. Kanske mest för att jag planerat in semesterledighet och längtar efter att ligga på soffan och läsa böcker. Kanske för att den i år kommer ske mycket på mina villkor då jag väldigt diktatoriskt sa "ja jag tänker inte åka någonstans i jul så vill ni fira den så får ni komma hit" vilket mamma nappade på. Det blir således väldigt avskalat, få dekorationer och inga julklappar. De enda julklapparna jag ger i år slog jag in idag och kommer inom några dagar via posten till mitt fyraåriga fadderbarn.

Igår bakade jag lussebullar och om någon timma blir det pepparkaksbak. Därefter blir det nog inte mycket mer förberedelser mer än inköp av mat. Jag vill undvika all stress och bara använda julledigheten till att rå om mig själv.

Ifjol körde jag en konsumtionskritisk adventsserie här på bloggen. Jag passar på att länka till dem igen:
  1. Sponsrad jul. Om hur julen är fylld med reklaminslag vart vi än vänder oss.
  2. Vem konsumerar vem? Om att det inte är vi som konsumerar julen utan det är den som äter upp oss.
  3. Julen som halvfabrikat. Om färdigförpackade obligatoriska julmoment, bara att tillsätta vatten och vips är det jul!
  4. Jul och ensamhet. Om normen att fira tillsammans och hur fel allt kan bli när förväntningarna är för höga.
Önskar er en lugn och mysig andra advent, oavsett om ni firar jul eller ej.

Kommentarer

Vad kul att hon nappade på att komma hem till dig. Jag har aldrig firat julen hemma hos mig någon jul sedan jag flyttade hemifrån.

Jag fick också till lite lussekatter i torsdags. Vegan blev det och blev jättebra :)

Pepparkakor är jag imponerad av de som bakar. Jag har köpt deg på IKEA så vi får se om jag lyckas med dem.
Hanna sa…
Det låter skönt. Jag har ännu inte avslöjat för min familj att jag inte tänker åka någonstans i jul. Men jag ser mycket fram emot att göra inget i jul.
antijulmamman sa…
Spara lite lussebullar och pepparkakor till jul!! Ska bli spännande och roligt att fira jul hos dig. Får jag låna andra delen av soffan att ligga och läsa på?
cat sa…
Vad skönt det låter! Jag ska ha en liknande avskalad jul med min mamma och lillebror.
Åsa B sa…
Ulv hälsar att han faktiskt är 36 och större än pappa, men att det ska bli roligt att se vad det blir när paketen kommer fram.