Australiensiska djur

När man är i Australien så ska man visst se koalor och kängurur, om det så är på djurpark. Eller ja, man ska visst vilja det. Nu hade jag förvisso turen att se en vild känguru men det var efter besöket på Cleland Wildlife Park. Egentligen är jag ganska skeptisk till att gå på zoo men några från konferensen skulle åka hit och lokalbefolkningen hade bara gott att säga om stället. Och det är nog en stor skillnad på zoo och djurparker. Här hade de flesta djuren väldigt mycket yta att röra sig på. Bara enstaka djur var frånskilda från besökarna, majoriteten gick "löst" inom särskilda "hagar" där vi fick lov att gå. Sedan kan man förstås undra hur domesticerade djuren har blivit när de kommer upp nära en och till och med äter ur ens hand...
Koalor. Så klart.
Jag lyckades aldrig lägga namnet på minnet men de här krabaterna var som stora ludna råttor som sprang runt här och var. Helt plötsligt kunde de springa ut från en buske precis framför fötterna på en.
Det verkar finnas en stor industri i "cuddle a koala" i Australien. Jag såg flera ställen som annonserade om möjligheterna att bli fotograferad hållandes en koala. Även här fick man betala, men det fanns ett gratisalternativ: klappa lite lätt och stå bredvid och låta någon annan ta ett foto. Eftersom koalorna sover mycket så har de bara sådana här sessioner vid särskilda klockslag och efter en halvtimme byter de koala.
Emu.
Det fanns flera olika sorters kängurur på djurparken, i olika färger och storlekar. De flesta höll sig dock i liggande läge i skuggan. Men jisses vad häftigt det är att se dem hoppa!
Mamma-känguru och baby-känguru i fickan.
Wombat.

Kommentarer

Hanna sa…
De där råttorna, visst heter de Quokkas? Jag träffade dem på västkusten och Rottnest Island. De var väldigt närgångna och oväntat stora.

Men ja, Australiens djur är coola. Så himla udda fauna de har där borta.
Matilda sa…
Hanna >> Det kanske det kan va, tack :)
Jo det är verkligen något helt annat än vad vi är vana med här i Europa
cat sa…
Åh jag har alltid velat se auustraliska djur irl!
Wombat, vilken söting :)

Och koalor är ju så otroligt gulliga. Och lite gulligt att de byter ut koala varje halvtimme. Men jag tycker inte heller om zoon och djurparker för att jag inte gillar att ha djur inom stängsel. Jag tycker att det är synd om djuren när det skriks och gapas och tas kort hela tiden. De kan inte tycka om det.