Kulturkrockar i USA

Jag har som sagt varit över i Nordamerika igen och den här gången var jag faktiskt för allra första gången i USA. Jag har aldrig haft ett behov av att åka till USA men jag fick flera amerikanska vänner när jag bodde i London och nu skulle en av dem gifta sig. Först åkte jag till New York för lite semester och träffa några vänner. Man skulle kunna tro att mina erfarenheter i Canada* att jag inte skulle vara ganska van vid nordamerikansk kultur**. Men det var en och annan sak som faktiskt förvånade mig, trots att jag nog hört om det innan.

På gatan där jag bodde på i New York fanns en skola. Vid skoldagens slut stod glasbilen och någon försäljare precis utanför och försåg barnen - vars föräldrar stod bredvid - med sötsaker. Det var lite chockerande faktiskt.  Ganska snart insåg jag också att ska man beställa dryck så motsvarar den minsta storleken det vi skulle kalla medium/stor. Och portionerna med mat. Alltså, jag äter mycket i vanliga fall. För att vara kvinna alltså. Jag tycker mat är gott och brukar äta hela portioner som serveras medan många av samma av kön kanske äter halva eller tre fjärdedelar. Men jag har nog aldrig lämnat så mycket rester förr. Det var för mycket mat helt enkelt. Jag gick förklarat att här var det norm med doggy bag, det var nästan så restaurangerna förväntade sig att man tog hem resterna. Jag har svårt att begripa det. Hur kan det vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att göra för stora portioner?

Vidare på slöseritemat så är engångsmaterial väldigt vanligt. De flesta hade inte med sig egen kopp när de köpte take-out dricka. Och alla dessa sugrör. man fick sugrör till allt, till och med vatten. Och inte så att man fick det bredvid så man kunde välja själv, nej det var redan i glaset och en bit papper runt dess topp vittnade om enskild förpackning.

När jag skulle ta tåget till Canada fick jag skjuts en bra bit på vägen. Det var trevligt eftersom jag då fick se lite mer av staten New York. Det är en väldigt grön stat med mycket träd. Något som jag kanske inte hade föreställt mig. Inte heller hade jag väntat mig att de flesta större vägarna hade betalstationer eftersom det kostade att köra på dem. Vi har det väldigt lyxigt i Sverige, den enda avgiftsbelagda vägen jag känner till är Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn. Längs vägarna såg jag emellanåt vägskyltar där det stod "text stops" och med en distansanvisningar. Dessa är stopp - som jag förstod var samma som där man kunde handla snacks, gå på toa och tanka - är till för att uppmuntra folk att inte använda mobiltelefonerna medan de kör. Jag undrar om det finns planer på att byta ut våra rastställen mot SMS-platser...

Jag har några foto-inlägg på gång men jag tänkte ge lite försmak redan idag med sådant som jag upplevde som lite udda:
Buy Buy Baby. Ja de hymlar i alla fall inte om konsumtionen här...
Godiset Swedish Fish. Jag fick senare möjlighet att undersöka förpackningarna lite mer noggrant och de är sådana färgglada fiskar man kan köpa som lösgodis här. Men de är inte alls tillverkade i Sverige, utan i Canada (!).
Den här parkeringskylten underhöll mig en hel kväll medan jag och de som körde och parkerade bilen försökte reda ut vad "recreational parking" kunde vara. Att gå restaurang eller shoppa är tydligen inte rekreation. Att vandra planlöst eller använda bilen som förvaring för fisketillbehör är sannolikt rekreation. Om man först äter på restaurang och sedan går en promenad hamnar man säkert i en gråzon. Hur parkeringsvakterna håller reda på vem som gör vad är lite osäkert.
Aunt Jemima's Butter Rich "Contains No Buter".  Say what!? I Sverige är det positivt att skriva "innehåller äkta smör", här verkar det tvärtom.
*För att klargöra: jag vet att det stavas Kanada på svenska men jag insisterar på den engelska stavningen med ett C. 
**Med kultur avser jag den etnologiska användningen av begreppet. Alltså syftar jag inte på "finkultur" med museum, teater, konst etc, utan på traditioner, vanor, historia, erfarenheter, berättelser, minnen med mera.

Kommentarer

Hanna sa…
Det finns en produkt som heter "I can´t believe it's not butter" - de verkar vara ute efter "bättre" saker än smör. Men som smakar smör. För det är ju det folk vill ha (?).

Jag upplever Kanada och USA som ganska olika, i mentalitet. Saker som jag tycker är våldsamt irriterande i USA verkar inte vara lika utbredda i Kanada. Kanada är förstås bättre :)
Eva Maria sa…
Så spännande! Jättekul att höra om din resa! Passerade du Jamestown i norra New York State? Jag har varit där hos mina släktingar och hälsat på, men det var många år sedan. Komisk skylt :-) Mvh Eva Maria
Matilda sa…
Hanna >> Jag trodde det var britternas påfund. Det känns mer självklart att det är amerikanerna. Det är lite komiskt att leka med tanken om det omvända: "smör som smakar som margarin" eller "olivolja - äkta smörsmak". Ok, nu spårar jag nog ut här…
Canada är najs!

Eva Maria >> Jag fick titta på kartan, men nej jag passerade inte Jamestown. Däremot åkte jag via Rochester för att ta tåget till Canada. Hoppas du får möjlighet att hälsa på dem igen en dag.