Jag, slottsfru?


Lindisfarne Castle, UK.
Dover Castle, UK.
Förvisso har jag två år kvar innan jag ska gå till arbetsförmedlingen och anmäla mig som tjänstvillig tjänstsökare. Men det hindrar mig inte från att fundera över möjliga framtidsvägar. En del av mig har länge funderat på att det där med att jobba på museum verkar ju kul. Berättelser, historia, föremål, undervisning, events, guidning, forskning, arkiv... allt roligt på en och samma plats. Typ.

Blarney Castle, Irland.
Alnwick Castle, UK.
Windsor Castle, UK.
Kruxet är väl att jag inte är ensam om att tycka det skulle vara kul. Min arbetslivserfarenhet inom detta område är också ganska begränsad, när det gäller de arbetsuppgifter jag idealiskt vill ha. Antalet museer och tjänster är dessutom relativt begränsade. Sedan är jag lite kräsen också. Nordiska Museet står högt på listan av potentiella arbetsgivare, men det gör också att jobba på slott (vilket jag innan gjort här och här). Jag vet, något märkligt för en icke-rojalist. I alla fall, antalet platsannonser där jag har rätt kvalifikationer är alltså inte särskilt många varje år.

Så fick jag nyligen den briljanta idén att jag kan ju köpa ett slott! Och sedan omvandla det till ett museum. Då skulle jag ju kunna jobba med exakt de arbetsuppgifter jag vill. Det saknas väl bara en liten budget till inköp, förvaltning och driftkostnader.  Men det kanske kan täckas av ett "starta-eget-bidrag"?

Men i övrigt så är det nog bara att vänta på att ett lagom trevligt slott söker ny slottsfru. Under den tiden hinner jag nog skriva klart min avhandling.
Glamis Castle, UK.
Kensington Palace, UK.
Château de Versailles, Frankrike.
Schloss Seggau, Österrike.

Kommentarer

republikanska mamman sa…
Inget är omöjligt...du får väl ragga upp en prins, en greve eller något liknande...så visst kan du bli slottsfru! Kan jag få boka tornrummet? ;-)
Jag kommer och jobbar! Rekommenderar Arundel för det har så fint bibliotek.
Matilda sa…
Mamma >> Kombinerat museum och B&B? Lev i OCH upplev historien? Det här kan bli ett framgångskoncept!

Bara brittiskt >> Se där, nu har jag anställda också! Trevlig, välkommen till teamet. Ska genast undersöka prisklassen på Arundel.