Jamtli historieland

En av de stora anledningarna till att jag ville till just Östersund var Jamtli historieland. Ett open air-museum i stil med Skansen. För flera år sedan sökte jag sommarjobb här även om jag aldrig satt min fot i staden. Jag fick förvisso inte det, men kanske en dag?
Vid museet pågick en demonstration mot kärnkraft och för sol, vind och vatten.
Stora delar av Jamtli består av äldre byggnader som flyttats hit, men det finns även ett "modernt samhälle", dvs 1970-talet.

Husen från 70-talet kändes igen av alla besökare. Folk gick runt och kommenterade hur de hade haft det hemma, vilka saker de haft osv. 
Här fanns också ett särskilt område för tv-programmet Fem myror är fler än fyra elefanter.
Här hölls en show med Eva, Magnus och Brasse (eller snarare yngre kopior av trion som gjorde en riktigt bra föreställning) som sjöng om K och O och tog fram Latjolajbanlådan. 
Köket i Per Albin-torpet. I de flesta byggnader fanns personal som hade historiska karaktärer. Det är imponerande att se hur de lever in i sina roller och håller uppe dialog med besökarna och med varandra. 
Inne i museibyggnaden pågår just nu en utställning med festkläder.
En fälla som skulle fånga Storsjöodjuret.

Kommentarer