Minneslagrade recept

Svårmemorerat recept.
Det där med recept är svårt. Åtminstone för mig att komma ihåg. Jag kan enkelt höfta fram spagetti och färssås utifrån ingredienser och smak. Pannkaksreceptet lärde jag mig till sist efter jag insåg den magiska koden 1+1+2 föt mjöl, ägg och mjölk. Där tar det dock stopp. Trots att jag gjort chokladbollar hundratals gånger så måste jag ta fram receptboken (vilken vid det här laget är ganska märkt efter nämre tre decenniers bakande).

Varför är det så svårt för mig att memorera recept? Måste jag banka in dem som teaterrepliker? Eller är lösningen helt enkelt att tatuera in favoritrecepten på armen?

Hur gör ni för att komma ihåg ungefärliga doseringar?
Receptbakade chokladbollar.

Kommentarer

görel sa…
vilket härligt nött recept!
nä, det går nog inte att komma ihåg recepten exakt, för en normal pajsare, tror jag. jag har svårt att följa recepten, vill sätta till eller dra ifrån nå´t… alltid. hittar på egna också. och så höftar jag. och det är kanske därför jag inte är något vidare på att baka bullar, hihi….
jag har en kompis som har målat receptet på pesto på skafferidörren! så kan du kanske göra med ditt favoritrecept?!
Matilda sa…
Görel >> Ja men höfta är ju också en bra metod för att kunna se om receptet kan bli ännu bättre, man måste ju våga testa lite också :)
Haha, ja kanske ska jag ta och måla lite recept här och var :D