Donostia/San Sebastián

Efter Bilbao begav jag mig till Donostia för att besöka en vän. Jag var något förvirrad, för på vissa ställen stod det San Sebastián och på andra Donostia. Innan jag begrep att det var samma ort på olika språk trodde jag det var två städer bredvid varandra. Donostia kommer att vara Europas kulturhuvudstad 2016 så jag misstänker att staden kommer figurera flitigt i media.
Donostias äldre stadsdel, i bakgrunden skymtas Urgull (kullen).
Denna dag var det en särskilt högtid i provinsen och folk var lediga från jobb. Vi hörde trummande och såg en parad och sprang efter och hamnade på Plaza de la Constitución.
Numrena på balkongerna ovanför torget minner från de gamla byggnaderna som brann ner på 1800-talet. Då användes balkongerna som utkiksplatser för tjurfäktningarna.
Det trummades, spelades flöjt, dansades, och jagades med tjurhuvuden på hjul.
Isla de Santa Clara och Atlanten.
Vy över staden från Urgull. Bakom Donostia skymtar bergen som denna dag är gömda bland molnen.
Uppe på Urgull finns ett slott och en 12 meter hög Jesus-figur.
Vy över Ondaretta, en av tre stränder i Donostia.
Vy över strand, hav och Isla de Santa Clara.

Kommentarer

cat sa…
Härliga bilder!
görel sa…
nä, en vilken grej att få se konstiga tjurrusningar. där hade ni tur!
Matilda sa…
Cat >> Tack

Görel >> Ja ibland har man allt tur!