En vanlig vecka i lågstadiet

Jag har ganska fragmentariska minnen av vad vi gjorde i lågstadiet. Förutom att vi fick lyssna på Barnens Bibel (ja, detta är något av ett traumatiskt minne), spelade instrument en gång i veckan och gick i kyrkan så fort det var någon något som skulle uppmärksammas (Advent, FN-dagen, påsk, skolavslutningar...). Sedan gjorde vi visst en massa häften också. Det var några vikta vita papper med ett tjockare färgat papper som pärm. I dessa skrev vi sagor och bearbetade sådant vi gått igenom, t.ex. lägervistelser och bondestenåldern.
Vi gick, sprang eller lunkade. Vi hade frukoststund. Och så gjorde vi grönsakssallad. En annan dag gjorde vi fruktsallad. 
I ett av dessa häften som överlevt går det att läsa om någon slags friskvårdsvecka från antingen 1:an eller 2:an. Då gick vi igenom kostcirkeln. Och så var det något slags nationellt motionsevenemang, troligen Skoljoggen eller något liknande. Då fick vi välja om vi ville springa, lunka eller gå. Det kan vara så att vi gjorde det här varje dag i en hel vecka.
Och så gjorde vi tydligen mjukost av filmjölk.
Stencil-overload. Det var alltid uppkopierade stenciler i skolan. 
Hade ni också sådana här friskvårdsveckor i lågstadiet? Och fick ni också göra häften? Gör man så fortfarande? Är skolan lika stencil-beroende eller är allt på iPads numera?

Kommentarer

cat sa…
Ja nog gjorde vi häften alltid och temadagar hade vi rätt ofta. Tror dock inte att vi hade hela temaveckor.
Har många traumatiska minnen av diverse idrottsdagar också. Glömmer nog aldrig den horribla och mycket långa längdfärdsskidåkningen, där jag i ilska och frustration kastade av mig skidorna och svor att jag aldrig mer tänkte staka mig runt i skogen på dylika tortyrredskap. Använde kanske inte exakt de orden.
bella sa…
jag är så gammal att jag kan säga att vi inte alls hade så mycket påhitt i skolan. roliga timmen på fredagen var det som inte var ren utlärning. nog för att jag inte tror att man lär sig av projekt, men det fanns bara inte under min skoltid. ändå älskade jag skolan!
Matilda sa…
Cat >> Jag kan verkligen sympatisera med längdskidsexkursionen. Inte för att vi hade sådana (snö var tillhörde inte vanligheterna), men gällande distanslöpning eller vad det kunde vara. Den ständiga känslan av att alltid vara längst bak och långt efter alla andra. Oron över att inte hinna ikapp.... Fy för...

Bella >> Roliga timmen hade vi också. Ett konstigt namn egentligen "roliga" timmen - som om att alla andra skoltimmar var tvungna att vara tråkiga?