Att rengöra en tekopp

En nästan ren temugg.
Idag har jag funderat över rengöring av tekoppar. Det låter kanske inte så mystiskt, men när man dricker mycket svart te så uppstår det bruna märken på insidan av vita koppar som är lite knepiga att få bort. Hårt gnuggande eller bakpulver upplöst i lite vatten kan lösa problemet. Men jag har också upptäckt att det blir mycket lättare att rengöra muggen efter ha druckit örtte (eller "infusion" som det kan kallas). Dessvärre glömde jag att ta en "före"-bild så ni får ta mitt ord på att koppen till vänster var betydligt brunare invändigt imorse (trots att jag diskar den regelbundet). Efter lite kaffeinfritt te på eftermiddagen var den nästan skinande blank inuti efter disk. Möjligen är det några magiska syror i dessa örtblandningar?

Kommentarer

Haha jag har också funderat över detta!
cat sa…
Då jag inte dricker te och inte har vita muggar, så får jag ta dig helt och hållet på ditt ord :-)
Matilda sa…
Christine's stories >> Kul att inte vara ensam om sina funderingar :D

Cat >> Oj oj, vilken auktoritet jag blir på ämnet ;)
Linda sa…
Tips: "Fläcksuddare" biter på även de värsta fläckar i muggarna. Det behövs inte ens diskmedel! Kolla efter 'Fridas' fläcksuddare, de är enligt mig bäst, men kedjor som ICA har också dessa hartsliknande vita svampar. De är bra till allt som sitter fast där det inte ska vara kladd...
Matilda sa…
Frida >> Ah, praktiskt. Bikarbonat/bakpulver fungerar också bra om man har slut på svampar