2016 - Jubileumsår

2016 var året när Vardagens mysterium - en deckargåta? firade 10-årsjubileum vilket firades med deckarfika. Jag redde ut skillnaden på normalgräddat och brungräddat knäckebröd, fick cykelpunktering på löpande band, åkte på skrivarläger, vann en cykeldator och köpte därför ny cykel (fullständigt logiskt i stunden) och skrev färdig min doktorsavhandling.

Sandhamn.
För mig har 2016 varit ett väldigt bra år. Jag har känt mig lugnare än på länge och undvikit att hamna i den stressiga slutfas som många doktorander hamnar i. Runt omkring mig har det emellertid inte varit lika harmoniskt. Den politiska situationen världen över gör mig mörkrädd. Några av mina äldsta vänner har gått igenom svåra prövotider och det har varit svårt att stötta på avstånd. Samtidigt har det nog varit storkens år, för antalet bebisar i bekantskapskretsen har ökat explosionsartat.

Premiärer: Löpträning, cykla på snö (med vinterdäck) och bokpublicering* (!).

Milstolpar: Slutseminarium, ivägskick av manuset jag jobbat på i fyra och ett halvt år till tryck samt  uppspik av färdig avhandling.

Deckarbar i London.
Klimatosmarta resor: Storbritannien x2.

Sverigeresor (län): Kalmar, Skåne, Småland, Stockholm, Södermanland, Värmland, Västergötland, Västmanland och Örebro. (Bara fyra län kvar för att få Sweden Explorer-medaljen i Turf.)

Musik: Laleh - Bara få vara mig själv.

Litteratur: En man som heter Ove av Fredrik Backman. Den enda bok som fick en 5:a av mig i år. Böcker som får mig att skratta rakt ut är alltid ett plus.

Teaterupplevelser: Fäbodland.

Skrivarläger i Cambridge.
Bästa köp: 7-växlad cykel. Samt vinterdäck.

Årets otippade: Jag köpte löparskor (2 par) och började "springa". Tog hem en medalj i ett Turf-event.

Några inlägg som förtjänar en extra läsning: Bert och "balla-balla"-övergreppen och Spinster-förebilder och tvåsamhetsnormen.

*Avhandlingen är publicerad hos förlag så jag räknar detta som en bokutgivning och att jag därmed nått ett av mina drömmål sedan jag var liten. Nu är det bara Nya Zeeland-resan kvar sedan har jag nog inte fler större projekt att nå.

Kommentarer