Att testa sin brandvarnare

Desarmerad brandvarnare.
Vid den lämpliga tiden 02:45 i morse fick min brandvarnare lust att börja varna för att batteriet var på upphällningen. Eftersom pipen sker i tillräckligt plågsam ljudnivå och kommer med tillräckligt långt avstånd för att en inte ska hinna somna om mellan pipen, var det bara att dra fram en stol, plocka ner apparaten från halltaket och frikoppla batteriet.

På baksidan av brandvarnaren, det vill säga den sida som är vänd mot taket, står det med röda bokstäver att en bör testa sin brandvarnare en gång i månaden. Jag testar min högst en gång om året, om ens det. Dessutom står det att livslängden är drygt 8-10 år och att jag därefter bör kassera varnaren. Men jag har ingen koll på åldern på den här apparaten. Borde jag - om jag varit en ansvarsfull lägenhetsinnehavare - ha antecknat brandvarnarens födelsedag i min kalender? Borde jag ringa upp förra lägenhetsägaren och kolla när de införskaffade den?

Hur ofta testar ni era brandvarnare? Och vet ni när den ska gå i pension?

Kommentarer

ullrika sa…
Asså. En av våra började larma när vi var på väg hem från ett snabbt jobb i Köpenhamn förra måndagen... lite läskigt att din gav upp nästan exakt samtidigt!!? Och nä. Vi är inte ordentliga och kollar varje månad. Knappt ens varje år :( Borde verkligen vara mer ordningssam på det viset men trots mina miljarders nojor så ligger eldsvåda i vårt hem långt ner på listan. Tyvärr.

Tack för påminnelsen! Ska försöka komma ihåg att kolla brandvarnarna i kidsens rum ikväll!
Matilda sa…
Ullrika >> Ehhhh finns det en stor brandvarne-konspiration? Har våra branvarnare - eller batterier - tillverkats samtidigt? Mystiken tätnar!