Berättande hus

På Hammarby allé i Stockholm står ett lustigt hus som jag först trodde var ett sjukhus men som troligen är ett bostadshus. Fasaden är dekorerad med ikoner av människor i olika sammanhang. Eller möjligen är det ett enda långt narrativ, en berättelse om människor. Jag vet inte om fasaden ska ses som ett konstverk men hoppas lite att det fanns en tanke att vilja uppmuntra fantasi och berättande i det urbana rummet.
"Två personer (troligen man och kvinna eftersom kvinnliga kroppsdelar och klänning används) träffas. Fikar och blir kära. Pussas. Blir gravida. Föder barn."
Ett kortare utdrag ur fasadberättelsen: kärlek ledde till dans, därefter söps en av dem under bordet och skadade sig och hamnade i en rullstol. Andra delar tycks berätta om hektiskt arbetsliv, om olika religiösa åskådningar och om vandringar. För den som vill åka dit på studs rekommenderas "street view"-funktionen i google maps.

Någon som något om detta märkliga hus?

Kommentarer

Anonym sa…
Så fint de gjort!

Det är lite kul med just sådana, vad man nu kallar dem, "ikonbilder". Eftersom de eftersträvar någon form av tydlighet så blir de ibland otydliga eller mycket tolkningsbara utifrån kulturell ingång.
De blir lätt stereotypa men ändå naivt gulliga...

Finner inget när jag googlar (men jag har sämst googlefu, så det behöver inte betyda att det inte finns ett sätt)
/Sarisen
Matilda sa…
Sarisen >> Pictogram tror jag att det heter. Och som du säger - det krävs nog en särskild kulturell kompetens för att avkoda dem på "rätt" sätt.